Story time.

Van Managed Services naar DevOps.

Veel organisaties hebben DevOps geadopteerd, of zijn hier momenteel mee bezig. Logisch, want DevOps kan je veel voordelen brengen. Met de adoptie van DevOps zien wij dat organisaties onder meer in staat zijn om time-to-market te verkorten alsmede (Tech-)teams beter te laten samenwerken.

 

De overgang naar een DevOps-aanpak en de daarmee gepaard gaande migratie naar een Publieke Cloud Omgeving betekent in veel gevallen echter dat je de ondersteuning, zoals je deze nu gewend bent vanuit je huidige Managed Service Provider (MSP) anders moet gaan inregelen en/of gaat verliezen. Hoe zorg je er dan voor dat je je operatie borgt en je toch DevOps kan omarmen binnen je organisatie?

 

Van Managed Services naar Dev Ops.

Het uitbesteden van (onderdelen van) de IT-Operatie is een aanpak die al jarenlang wordt gehanteerd. De operationele verantwoordelijkheden betreffende het up- en running houden van je systemen regelde je veelal bij een MSP die verantwoordelijk was voor monitoring, onderhoud en beheer. Toch is er de laatste jaren een groeiende trend om het up- en running houden van systemen weer in huis te halen -te insourcen. De oorsprong van deze trend c.q. ontwikkeling is terug te vinden in de opkomst van DevOps. In de kern gaat DevOps over de overtuiging dat Development en Operations geen losse silo's horen te zijn. In een DevOps aanpak worden Developers uitgedaagd na te denken over het effect van hun keuzes op beschikbaarheid, kosten en performance van het onderliggende platform.

 

Public Cloud.

Het insourcen van het up- en running van je eigen omgeving wordt onder meer gedreven door de technologieën die worden aangeboden door Publieke Cloud Aanbieders. Hierbij kan je denken aan Microsoft Azure, het Google Cloud Platform of Amazon Web Services. Deze aanbieders stellen je in staat om wereldwijd servers, services en connectiviteit af te nemen. Mede door dit aanbod wordt de drempel om Operations in huis te halen en samen te voegen met Development zowel organisatorisch als financieel enorm verlaagd. Enerzijds zijn de afnamemodellen van de publieke Cloud Aanbieder namelijk veelal gebaseerd op pay-as-you-go betaalmodellen. Anderzijds neemt de Publieke Cloud met haar aanbod een deel van de complexiteit van het up-en-running houden van systemen weg. Veel componenten uit een Serverlandschap zijn namelijk af te nemen als een Service. In het verlrengede van deze ontwikkeling durven wij te stellen dat Systeembeheer in haar klassieke vorm niet meer zou moeten en hoeven te bestaan.

Ondersteuning.

Wij zien de opkomst van DevOps en daarmee het doorbreken van de scheiding tussen Operations en Development als een goede ontwikkeling. Maar deze ontwikkeling roept ook vragen op. Wat als ik de verantwoordelijkheid voor het up-en-running houden van systemen, wie kan ik dan bellen als alles eruit ligt? En buiten kantoortijden? Met wie kan ik dan contact opnemen? Dat zijn goede vragen.

Deze vragen kunnen ook een angstig gevoel oproepen en je er zelfs van weerhouden om aan te haken bij de DevOps trend. Dat is zonde en daarom helpen wij je hierbij door middel van een speciale DevOps SLA.

In deze DevOps SLA ben je gegarandeerd van een reactietijd en van 24/7 ondersteuning van ons DevOps Team. In geval van nood sta je er dus niet alleen voor, maar kan je vertrouwen op onze hulp en ondersteuning. Goed geregeld dus.

Meer weten. Neem contact op met ons.